Ocena wpływu hałasu generowanego przez pojazd kolejowy zwiększonych prędkości na otoczenie drogi kolejowej
W monografii omówiono zagadnienia związane z oceną oddziaływania hałasu generowanego przez pojazd kolejowe zwiększonych prędkości na otoczenie. Zidentyfikowano główne źródła hałasu w pojeździe kolejowym zwiększonych prędkości w oparciu o rzeczywiste wyniki pomiarów akustycznych. Określono dominujące źródła emisji hałasu oraz ich charakterystyk amplitudowo-częstotliwościowych.
W dalszej części pracy przedstawiono autorski model propagacji hałasu wraz ze zbudowaną bazą danych, zawierającą rzeczywiste przebiegi w dziedzinie czasu i częstotliwości. Dodatkowo, na podstawie przeprowadzonych badań eksperymentalnych zweryfikowano zachowanie wybranych modeli propagacji hałasu, w tym autorskiego modelu, opisujących zmianę poziomu dźwięku z podziałem częstotliwości na pasma tercjowe, w funkcji zmiennej odległości obserwatora od linii kolejowej, na której eksploatowany jest badany pojazd kolejowy zwiększonych prędkości.
W monografii zaproponowano rozwiązanie problemu związanego z interpretacją wyników opierających się na porównaniu wartości zmierzonych do wartości dopuszczalnych. W tym celu zaproponowano autorski wskaźnik obciążenia hałasem, określający trzy przedziały wartości hałasu: akceptowalne, niepokojące oraz niedopuszczalne.
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Kolejnictwa
SŁOWA KLUCZOWE: badania eksperymentalne, uciążliwość akustyczna transportu kolejowego, technologia budowy drogi kolejowej, pojazdy kolejowe zwiększonych prędkości, koleje zwiększonych prędkości, pojazd kolejowy, redukcja hałasu, tor kolejowy, pomiary terenowe
WYDANIE: 1, 2023
STRON: 190
529/2023
…
…
…
…